30. 3. 2023
Ukrajinské značky dobývají český trh, svá sídla hledají i na pražských High Streets
„V loňském roce jsme se setkali s mnoha ukrajinskými podnikateli z oblasti maloobchodu, kteří chtěli otevřít své prodejny v Praze, a alespoň nějakým způsobem tak snížit své ztráty ze zavřených obchodů v okupovaných oblastech Ukrajiny,” říká Marjan Gigov ze společnosti Colliers s tím, že poptávka po nových obchodních prostorách a provozovnách ze strany ukrajinských podnikatelů stále roste.
Nedávno tak například ve Slovanském domě otevřel svůj butik ukrajinský pár, který v oblasti módy působil již ve své domovině. Obchod s názvem ODYAH, což je ukrajinský výraz pro oblečení, nabízí tvorbu špičkových ukrajinských módních značek, jako je například Bevza (značka, kterou si oblíbila celá řada světových celebrit v čele se jmény jako Bella Hadid či Emily Ratajkowski), CultNaked (oblíbená značka sester Jennerových či Ariany Grande) a mnoha dalších návrhářů zvučných jmen. Obchod se rychle etabloval a stal se cílem nákupů módy nejen Ukrajinců žijících v Praze, ale i českých a zahraničních zákazníků, kteří hledají špičkový design i kvalitu.
Dalším projektem, který rovněž směřuje do prémiové pražské lokality nedaleko Pařížské ulice, je francouzská „Bridge-to-Luxury“ módní značka provozovaná ukrajinským partnerem ZADIG & VOLTAIRE. V obchodním domě Westfield Chodov pak byly nedávno otevřeny obchody SANDRO a MAJE, které rovněž provozuje ukrajinský partner a držitel jejich franšízy pro český trh. Prostory nejen v Praze, ale i Brně a Ostravě hledají i masové značky, které musely na Ukrajině zavřít celou řadu prodejen, a proto vstupují na nové trhy, mimo jiné na český. Jmenovat lze například obchod s módou ARBER.
„Ukrajinci jsou úspěšní i v dalších segmentech. Svou provozovnu například nedávno ve Slovanském domě otevřelo elegantní kosmetické studio Romana Beauty majitelky Romany pocházející ze Lvova. Prostory v centru Prahy hledáme i pro ukrajinský Brow Bar,“ říká Marjan Gigov s tím, že s prodlužujícím se válečným konfliktem lze očekávat příchod dalších značek a výraznější rozvoj ukrajinského byznysu.