
28. 2. 2025
Popularita bister a kaváren je pro vlastníky nemovitostí příležitostí
„Češi si během pandemických omezení osvojili flexibilnější přístup ke stravování a významně vzrostla poptávka po rozvozu jídel nebo možnosti odnést si jídlo s sebou, domů nebo do kanceláře,“ říká Stefanie Nguyenová ze společnosti Colliers. Tento trend přetrvává i po odeznění pandemie a stal se novým standardem v gastronomii. Současně ekonomická situace nutí spotřebitele k větší rozvaze při výdajích na stravování – podle dat Eurostatu české domácnosti vynakládají na jídlo a nealkoholické nápoje 17,1 % svých celkových výdajů, což představuje v rodinných rozpočtech významnou položku.
Trh s rozvozem hotového jídla zaznamenává nebývalý růst. Data ze serveru Statista předpovídají, že tento segment bude v Evropě růst minimálně do roku 2029. Podle agentury Nielsen využilo v první polovině roku 2023 některou ze služeb doručení hotového jídla z restauračního zařízení či bistra 44 % respondentů z celé ČR. Tyto trendy posilují pozici bister a rychlých občerstvení, která dokáží efektivně kombinovat prodej jídla v provozovně s rozvozem.
Nejvýraznější proměnou prochází stravování během pracovního dne. S rostoucím počtem kancelářských komplexů vzniká přirozená poptávka po rychlém a kvalitním občerstvení v jejich bezprostřední blízkosti. Prague Research Forum uvádí, že v roce 2024 vzrostla plocha nových či zrekonstruovaných kancelářských prostor v Praze o téměř 73 tisíc m2 na necelé 4 miliony m2. S každými deseti tisíci m² nových kanceláří vznikají v průměru 2-3 nová gastronomická zařízení.
Lokace a prostředí
Lokace se pro gastronomii stává klíčovým faktorem úspěchu. „Zatímco bistra prosperují především na frekventovaných místech jako jsou high street lokace či okolí kancelářských center, tradiční restaurace mohou být úspěšné i v klidnějších lokalitách,“ přibližuje Stefanie Nguyenová. Tento rozdíl je dán především ekonomikou provozu – bistra a kavárny dokáží efektivně fungovat na menší ploše díky vyšší obrátkovosti zákazníků, i když průměrná útrata může být nižší než u tradičních restaurací. To jim umožňuje prosperovat i v lokalitách s vyššími nájmy, kde klasické restaurace s větší prostorovou náročností obtížně dosahují rentability.
Zajímavým trendem je také vznik prémiových bister a jídelen, což je fenomén běžný v západních metropolích. Tato zařízení cílí na náročnější zákazníky, kteří jsou ochotni připlatit si za kvalitu, i když mají obecně omezenější rozpočet na každodenní stravování. S tím souvisí i rostoucí požadavky na kvalitu prostor a jejich vybavení.
Nové příležitosti
Transformace gastronomického sektoru vytváří nové příležitosti pro developery a vlastníky nemovitostí. Roste poptávka po menších, ale kvalitních prostorech v exponovaných lokalitách, především v blízkosti kancelářských center a na frekventovaných městských třídách. Developeři musí při plánování nových projektů brát v úvahu měnící se požadavky na skladbu služeb a přizpůsobovat tomu dispozice prostor. Současný trend také nahrává vytváření specializovaných gastronomických zón v rámci komerčních projektů, které mohou kombinovat různé typy stravovacích zařízení.
Proto roste zájem o profesionální poradce v oblasti komerčních nemovitostí. „Společnost Colliers nabízí komplexní podporu jak provozovatelům gastronomických zařízení, tak pronajímatelům prostor. Expertní tým dokáže analyzovat potenciál jednotlivých lokalit a doporučit optimální umístění pro konkrétní gastronomický koncept. Pro provozovatele je klíčové poradenství při optimalizaci prostorového řešení s ohledem na typ provozu a cílovou skupinu zákazníků. Colliers také poskytuje služby při zprostředkování pronájmu a vyjednávání podmínek nájemních smluv,“ uvádí Stefanie Nguyenová s tím, že důležitou součástí služeb je také průzkum trhu a analýza konkurence v dané lokalitě, které pomáhají předvídat trendy a optimalizovat nabídku prostor.